ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند

بخش اخبار جهان – در پی تحولات نشست دیروز سلیمانیه و مخالفت این نشست به سرکردگی بارزانی با درخواست‌های بغداد، تنش در کردستان عراق، به ‌ویژه در شهر نفت‌خیز کرکوک تشدید یافت.
گزارش‌های رسیده حاکی است با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده ازسوی حشد شعبی برای نیروهای کرد در کرکوک، اوضاع در این منطقه متشنج است.
کردها نیز هشدار داده‌اند که هرگونه تحرک حشد شعبی را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهند داد.
به گزارش اسکای نیوز، شب گذشته شهر کرکوک بی‌سابقه‌ترین حالت امنیتی خود در طول سه سال گذشته را تجربه کرد؛ مسئولان اقلیم کردستان و مقامات محلی در این شهر اعلام بسیج عمومی کردند.


آنگونه که منابع محلی در کرکوک می‌گویند، تقریبا تمامی خانوارهای کرد ساکن کرکوک که بیش از 60 درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، مسلح شده‌اند تا در برابر هرگونه حمله‌ای آماده باشند. به آنها گفته شده تا برای جنگی سرنوشت ساز آماده باشند.
این حالت آماده‌باش در پی تهدیدهای حشد شعبی برای حمله به مواضع پیشمرگ‌ها در اطراف کرکوک صورت می‌گیرد که ظاهرا با میانجی‌گری‌های منطقه‌ای و محلی در آخرین ساعات، طرح حمله اجرا نشده و ضرب الاجل تعیین شده ازسوی نیروهای حشد شعبی برای چند ساعت تمدید شد.
شبه‌نظامیان حشد شعبی خواهان کنترل بر دو پایگاه نظامی در اطراف کرکوک (پادگان کیوان و پایگاه نیروی هوایی در کرکوک) و یکی از بزرگترین میادین نفتی عراق در این استان هستند که در نزدیکی شهر طوزخرماتو واقع است و از زمان قدرت گرفتن داعش در شمال عراق، نیروهای پیشمرگ کرد بر آنها سیطره دارند.
گرچه دولت عراق تاکید کرده که مناطق تحت تصرف کردها که پس از سال 1392 و در شرایط خاص ارتش عراق به دست پیشمرگ‌ها افتاده را بازپس خواهد گرفت اما سخنگوی دولت عراق تاکید کرده که هیچ ضرب الاجلی در این رابطه به کردها داده نشده است.
در طرف مقابل نیروهای پیشمرگ اقلیم نیز تاکید کردند که حتی از یک وجب از مناطقی را که تحت کنترل خود درآوردند، عقب نشینی نمی‌کنند. یک فرمانده نیروهای کوماندوی پیشمرگ‌ها می‌گوید، حتی به اشتباه فردی یکی از شبه‌نظامیان حشد شعبی به شدیدترین شیوه پاسخ خواهند داد و هرآنچه در توان دارند علیه این نیروهای حامی دولت عراق به کار خواهند گرفت.
مخالفت با درخواست بغداد
رهبران احزاب اصلی در اقلیم کردستان در پایان نشست دیروز خود، درخواست دولت مرکزی عراق برای لغو نتایج همه‌پرسی را رد کردند.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، نشست دیروز رهبران احزاب کرد در اقلیم کردستان با حضور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم، فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق و دیگر مسئولان ارشد این منطقه تشکیل شد.
بنا به گفته منابع نزدیک به این نشست، رهبران کرد اصلی‌ترین خواسته دولت مرکزی عراق که همان لغو نتایج همه‌پرسی بوده را رد کرده‌اند.
هیمن هورامی، مسئول روابط خارجی حزب دموکرات در پایان این نشست گفت: در نشست رهبران احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی در سلیمانیه تصمیم بر این شد که نتایج همه‌پرسی استقلال که به تازگی در اقلیم کردستان برگزار شده، لغو نشود.
هورامی همچنین در پیامی نوشت: رهبران کردستان بار دیگر پیشنهاد خود برای حل و فصل صلح آمیز بحران با بغداد را تکرار کردند.
بنا به گفته هورامی، رهبران کرد آنچه را که "تهدید نظامی نیروهای عراقی علیه پیشمرگ‌ها" خوانده‌اند محکوم و تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل پیشمرگ‌ها، به آن قاطعانه پاسخ می‌دهند.
او گفته است: در این نشست همچنین تصمیم بر این شد که هیچ یک از دو حزب اصلی اقلیم به تنهایی با بغداد گفت‌وگو نکنند و هیچ پیش شرطی برای آغاز گفت‌وگوها قبول نشود.
نشست دیروز که از زمان برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان یکی از مهمترین رویدادها برای پایان دادن به این تنش بود، امیدهای زیادی را در میان عراقی‌ها به وجود آورده بود که بتواند به این مشکل پایان دهد یا لااقل از عمق آن بکاهد.
در همین حال یک مقام نیروهای پیشمرگ در غرب کرکوک گفت که این نیروها از این استان مورد مناقشه تحت هیچ فشاری عقب‌نشینی نمی‌کنند.
کمال کرکوکی، از مقام‌های نیروهای پیشمرگ در غرب کرکوک در کنفرانس خبری که برگزار کرد، گفت: ما تمهیدات لازم را برای رویارویی با هر خطری اتخاذ کرده‌ایم.
کرکوکی گفت: درصورتی که دیگران هرگونه اشتباهی مرتکب شوند و به سمت ما بیایند، درسی به آنها می‌دهیم که هیچ‌گاه فراموش نکنند.
وی افزود: انتقال سلاح به نزدیکی پایگاه‌های ما نشان می‌دهد که نیروهای عراقی و حشد شعبی سوءنیت‌هایی دارند!
کرکوکی در عین حال تاکید کرد که کردها مخالف جنگ و درگیری بوده و آماده ورود به مذاکرات هستند.
از سوی دیگر معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که فواد معصوم رئیس جمهوری این کشور به او گفته در اعلام موضع خود در خصوص همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در تنگنا قرار دارد.
نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که فواد معصوم، رئیس جمهوری این کشور به او ابلاغ کرده که در اعلام موضع خود در رد یا پذیرش همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در مضیقه قرار گرفته زیرا که او رئیس جمهوری عراق است و همچنین یک کرد است و اعلام موضع رسمی درباره همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که در سوم مهرماه برگزار شد، سخت است.
همچنین پس از گذشت یک روز از تنش نظامی در استان کرکوک بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای دولت فدرال ایاد علاوی به نشستی ملی فوری برای حل بحران بین بغداد و اربیل فراخواند.
به گزارش القدس‌العربی، پس از اینکه نیروهای پیشمرگ شبانه از مواضع خود در جنوب کرکوک عقب نشینی کردند، نیروهای دولت فدرال عراق در حدود 10 کیلومتری جنوب کرکوک مستقر شدند.
این در حالی است که شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح الدین شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی بود که از دو طرف تلفاتی بر جای گذاشت.
از سوی دیگر کاظم شمری، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف «الوطنیه» به ریاست ایاد علاوی از نیروهای پیشمرگ خواست تا به مرزهای اواسط سال 1393 عقب‌نشینی کنند.
وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: باید همه نیروهای نظامی تا مرزهای پیش از خرداد 1393 عقب نشینی کرده و سقف زمانی و مکانیسم‌های مشخص برای حل پرونده مناطق مورد مناقشه خارج از مرزهای اقلیم بر اساس دو ماده 140 و 143 قانون اساسی تعیین شود.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست